Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 Dokument bez tytułu
Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

 

cenyrolnicze

zuromin

polnet

UE – WYSOKI WZROST EKSPORTU WIEPRZOWINY W OKRESIE I-XI 2016 R.

Według danych Komisji Europejskiej, w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2016 r. UE wyeksportowała na rynki krajów trzecich prawie 3,7 mln ton żywca, mięsa, podrobów i przetworów wieprzowych (w wadze produktu) – o jedną czwartą więcej niż w tym samym okresie 2015 r. W strukturze towarowej sprzedaży największy udział miały mięso mrożone (51%) oraz podroby i słonina (42%), których wysłano poza UE odpowiednio o 42% i 19% więcej niż rok wcześniej. Spadek wywozu dotyczył natomiast świeżego mięsa (-24%), kiełbas i przetworów (-9%) oraz żywca (-57%). Największymi dostawcami mięsa i produktów wieprzowych na rynki trzecie były tradycyjnie Niemcy, Hiszpania i Dania. Z grona ważniejszych eksporterów wszystkie kraje zanotowały wzrosty wywozu, a największą dynamikę miały Hiszpania, Wielka Brytania, Polska i Niemcy.

 

Główni eksporterzy wieprzowiny poza UE (tys. ton)

Kraj pochodzenia

I-XI 2016

I-XI 2015

% zmiana

Niemcy

949 942

738 687

28,6%

Hiszpania

690 241

446 059

54,7%

Dania

565 008

504 327

12,0%

Holandia

399 474

325 293

22,8%

Francja

242 965

197 001

23,3%

Polska

189 489

148 153

27,9%

Wlk. Brytania

122 663

92 368

32,8%

Belgia

92 980

86 862

7,0%

Włochy

91 628

81 123

12,9%

Węgry

87 157

78 401

11,2%

Pozostałe kraje

260 026

254 725

2,1%

Ogółem

3 691 573

2 953 000

25,0%

Źródło: Komisja Europejska, dane w wadze produktu

 

Eksport sektora wieprzowiny z UE (tys. ton)

Kraj przeznaczenia

I-XI 2016

I-XI 2015

% zmiana

Chiny

1 704 399

1 017 049

67,6%

Hongkong

337 174

269 008

25,3%

Japonia

319 200

288 496

10,6%

Korea Płd.

215 337

206 549

4,3%

Filipiny

193 581

166 180

16,5%

USA

100 204

87 861

14,0%

Australia

77 640

79 744

-2,6%

Ukraina

69 503

88 393

-21,4%

Angola

29 602

49 897

-40,7%

Czarnogóra

19 706

19 237

2,4%

Rosja

6 256

12 001

-47,9%

Białoruś

144

457

-68,5%

Pozostałe kraje

618 827

668 127

-7,4%

Ogółem

3 691 573

2 953 000

25,0%

Źródło: Komisja Europejska, dane w wadze produktu

 

Dynamika wzrostu unijnego wywozu obniżała się stopniowo od sierpnia do października 2016 r. ze względu na spadek popytu ze strony Chin i Japonii oraz rosnące dostawy tańszej wieprzowiny z USA i Brazylii na tamtejsze rynki. W listopadzie jednak wysyłki z UE ponownie znacznie wzrosły (o 15% w skali roku). Dzięki zwyżce cen jednostkowych, wartość eksportu mięsa wieprzowego zwiększyła się w listopadzie o 33% do 518 mln EUR, a zyski ze sprzedaży podrobów były o 30% wyższe i sięgnęły 184 mln EUR. Głównymi odbiorcami mięsa i produktów wieprzowych z UE w okresie od stycznia do listopada 2016 r. były kraje azjatyckie: Chiny, Hongkong, Japonia, Korea Płd. i Filipiny. Wszystkie zanotowały znaczne wzrosty zakupów. Chiny zakupiły rekordową ilość, o 68% więcej unijnych produktów wieprzowych niż w analogicznym okresie 2015 r., w tym prawie dwukrotnie więcej mrożonego mięsa i o połowę więcej tłuszczy i podrobów. Znaczny wzrost wywozu do Chin był spowodowany redukcją pogłowia trzody chlewnej w tym kraju oraz konkurencyjnością unijnego mięsa. W listopadzie wywóz wieprzowiny z UE do Chin zwiększył się o 14% w skali roku, jednak dynamika wzrostu była już niższa niż w drugim kwartale 2016 r., co odzwierciedla rosnącą konkurencję na tamtejszym rynku ze strony dostawców amerykańskich, kanadyjskich i brazylijskich oraz osłabienie popytu. Wysyłki do Korei Płd. wzrosły natomiast aż o 40%. Eksport podrobów wieprzowych z UE był w listopadzie 2016 r. o 12% wyższy niż rok wcześniej i wyniósł 132 tys. ton. Głównymi odbiorcami tych produktów były tradycyjnie Chiny i Hongkong, z 80% udziałem w całkowitym wywozie tych produktów. Wywóz na rynek chiński zwiększył się o jedną czwartą, a do Hongkongu zmalał o 5%.

Źródło: FAMMU/FAPA na podst. danych Komisji Europejskiej, BPEX

Bieżący numer

Sklepik internetowy