Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 Dokument bez tytułu
Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

 

cenyrolnicze

zuromin

polnet

IRLANDIA – WZROST EKSPORTU TOWARÓW ROLNO-SPOŻYWCZYCH W 2016 R.

W 2016 r. wartość wywozu żywności oraz napojów z Irlandii przekroczyła po raz pierwszy 11 mld EUR. Duży wpływ na ten wzrost miał zwiększony wywóz mięsa, w szczególności mięsa owczego (wzrost o 4% do 240 mln EUR), wieprzowiny oraz przetworów. Trzeba podkreślić wzrostowi eksportu sprzyjała zwiększa dywersyfikacja rynków zbytu oraz mniejsze uzależnienie się od największego odbiorcy towarów rolno-spożywczych dla Irlandii, jakim jest Wielka Brytania. Wartość wywozu w tym kierunku obniżyła się o 8%, głównie ze względu na zmiany kursu walutowego, rosnącą niepewność związaną z Brexitem oraz silniejszą konkurencję. Spadek ten został jednak wyrównany z nadwyżką przez zwiększony eksport do innych krajów oraz na rynki wschodzące, tj. do Ameryki Północnej, Chin oraz reszty Azji. Wartość wywiezionego mięsa oraz żywca z Irlandii w 2016 r. stanowiła około jedną trzecią całego irlandzkiego eksportu towarów rolno-spożywczych, kształtując się na poziomie 3,66 mld EUR (spadek o 2%). Zwiększyła się wartość wywozu mięsa owczego, wieprzowiny oraz przetworów, spadła zaś żywca, w szczególności bydła, a także drobiu ze względu na mniejszą jego produkcję. Prognozy dotyczące handlu w 2017 r. są dość mieszane. Silny wzrost podaży bydła rzeźnego uderzy prawdopodobnie dość dotkliwie w irlandzki rynek, natomiast perspektywy dla wywozu mięsa owczego oraz wieprzowiny wyglądają raczej stabilnie.

Źródło: FAMMU/FAPA na podst.: globalmeatnews.com z dn. 12.01.17

Bieżący numer

Sklepik internetowy