Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 Dokument bez tytułu
Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

 

cenyrolnicze

zuromin

polnet

 

Magdalena Kozera-Kowalska

Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

 

WPR a COVID

 

Jak wynika z dotychczasowych analiz i formułowanych na ich podstawie prognoz, koronawirus wywołał ogromny wstrząs w funkcjonowaniu gospodarek wszystkich krajów świata, a jego skutki będą mieć charakter długotrwały i spowodują znaczące zmiany w dotychczasowych strukturach rynku. Zjawiska te obejmą także Polskę, wymagają zatem podjęcia już teraz działań, które przynajmniej złagodzą ich skutki. To, że koronawirus zmieni funkcjonowanie gospodarki światowej w wielu jej sferach jest faktem niezaprzeczalnym, nawet jeśli media niektórych krajów starają się generować odmienny przekaz.

 

Zarówno sam wirus, jak i próby wdrażania strategii mających na celu zatrzymanie pandemii, które zwykle składały się z różnego rodzaju ograniczeń przepływów ludzi, towarów i usług, spotęgowały straty większości sektorów gospodarki. Dotknęły też w mniej lub bardziej spektakularnym stopniu rolnictwa i to w bardzo różnych jego obszarach. Były albo wynikiem działań samego koronawirusa, albo nieprzewidywalnych, a może też nie do końca przemyślanych decyzji władz. W Polsce przykładów takich decyzji nie trzeba szukać zbyt długo (należy do nich m.in. ogłoszony, w przeddzień święta zmarłych, zakaz odwiedzin cmentarzy, który pogrążył dużą część producentów kwiatów). Mniej spektakularnym doświadczeniem okazały się problemy zarówno producentów, jak i przetwórców w łańcuchu dostaw żywności. Tych nie dostrzegli niemal zupełnie konsumenci, dla których dotkliwsze okazywało się zamykanie sklepów różnych marek handlowych, z którymi nie tyle wiązali realizację potrzeb zakupowych, co ograniczenie dotychczasowego stylu życia (podobnie, jak w przypadku dostępu do siłowni, klubów fitness itp.)…

 

Bieżący numer

Sklepik internetowy